La Serra del Cadí. Del Cap de la Fesa al Comabona

Alçada màxima de la ruta:

2.649 metres

Descripció breu:

La Serra del Cadí, és un murallam calcari del pre-Pirineu català que s’estén de llevant a ponent a cavall de les comarques de la Cerdanya i l’Alt Urgell al nord i el Berguedà i també part de l’Alt Urgell al sud. La ruta l’hem començat al petit poble d’Adraén situat als pendissos més occidentals de la serra. Ens atansem a la serra seguint la pista de Sant Salvador fins que trobem el sender del torrent de Ginebreda que ens puja pel mig d’un bonic bosc de pi roig fins a la collada del Pelat on trobem la pista que puja al cap de la carena entre els cims del Cap de la Fesa i el Cap de la Costa Verda. Trobem un pal indicador a l’inici d’un ben marcat sender. Pedalant força còmodament arribem al Portell de Cadí, una àmplia collada abans de la dura pujada a la Torreta del Cadí (2561 m.). Abans d’arribar-hi cal superar l’escull més complicat de tota la ruta, la curta però dura canal de la Torreta. A partir d’aquest cim anem pedalant per extenses zones força planeres amb unes panoràmiques extraordinàries sobretot cap el vessant nord. Trobem un pal indicador. És el GR 150-1 que puja procedent del Coll de Jovell que tenim uns centenars de metres per sota nostra. Arribem al Pic de les Tres Canaletes, amb un gran pedró al seu cim (2611 m.). Seguim pedalant per un corriol poc fressat però totalment ciclable fins que arribem a la pujada del Puig de les Gralleres on ens hem d’esforçar per superar el fort pendent. De tota manera arribem pedalant al seu cim. El Puig de les Gralleres (2613 m.) és el segon cim més alt de la serra i és un punt de no retorn amb la bici atès que per baixar del mateix cal descendir per una canal de pedra calcària no massa complicada però que és difícil de revertir. Un cop superat aquest escull baixem ràpidament fins a l’ampla coll de la Canal Baridana. Estem al cor del Cadí. Des d’aquesta collada iniciem la pujada per una costa ample i aglevada que ens permet buscar els millors passos fins que arribem al Vulturó (2649 m.), punt més alt de la serra. El cim ens queda elevat uns metres però no hi acabem d’arribar doncs no és ciclable. Sorprèn però el gran altiplà que es forma al seu vessant nord. Seguim pedalant, aran baixant ràpidament fins el coll del Quer. Ara el sender ja és molt més trepitjat i avancem força ràpidament. Voregem el pic del Quer i tot seguit ens enfilem fins el cim del Puig de la Canal del Cristall (2583 m.). Pel vessant nord tenim als nostres peus el xamós Prat de Cadí. Baixem fins el coll d’aquest cim i continuem pedalant força còmodament en lleugera pujada fins que abandonem el sender per iniciar la pujada, sense camí, al pic de Costa Cabirolera (2604 m.), potser el cim més vistós de tota la serra per estar emplaçat en un ressalt cap el vessant nord. Baixem de nou a trobar el camí que ens porta al pas més complicat en baixada de tota la ruta, el Pas del Cabirol. És una baixada per una curta canal que ens deixa en una zona atarterada. La baixada cal fer-la amb precaució però és fa molt ràpidament. Des de baix quan mires amunt sembla impossible que hi haguem baixat. Superat l’escull tornem a trobar un molt bon camí que ens baixa a l’amada clotada dels Cortils on hi ha una petit refugi i una font. Lloc solitari. Ara ens espera una forta pujada per la Coma dels Cortils que ens porta de nou al camí principal que seguim fins arribar al Pas dels Gosolans, un dels indrets més freqüentats de la serra doncs és el pas històric entre el Berguedà i la Cerdanya. Pocs metres més enllà trobem la font més fresca i abundosa de tota la serra, la font Tordera. Seguim pedalant per xamosos prats fins assolir de nou el cap de la serra i poc més enllà arribem al darrer cim, el Comabona (2495 m.). Acabem aquí el resseguiment del crestiu del Cadí. Baixem a buscar el sender principal i comencem la davallada cap a la Serra Pedregosa per un molt ben marcat camí. La creuem, baixem fins el Prat Llong on ja trobem les traces d’una antiga pista que fent algunes llaçades ens baixa fins prop del Coll de les Bassotes. Sense arribar-hi anem baixant per prats fins trobar el camí de la font de la Roca, un sender molt trepitjat que voreja els Emprius de Cerneres i es dirigeix a Font Terrers on trobem el sender històric de la Cerdanya que ens porta fins a l’entrada del poble de Gósol. Una ruta espectacular amb uns paisatges grandiosos. Només apte per aquells que estiguin avesats a l’alta muntanya i que tinguin una bona resistència física doncs és una ruta força llarga i amb un desnivell positiu considerable. No us hi aventureu en cas de boira o mal temps.

Àrea geogràfica:

Inserta aquí la zona geogràfica de la ruta

Ciclabilitat:

Ciclabilitat 95%

Dificultat:

Negra

Briefing de la ruta

Vídeo de la ruta

Descarrega el track de la ruta