Beret-Marimanha

Alçada màxima de la ruta:

2.516 metres

Descripció breu:

Ruta circular a l’entorn del Plan de Beret, la vall de Marimanha i la de Montgarri. Comencem a pedalar per les pistes d’esquí de la zona d’Orri fins que arribem molt a prop del bellament emplaçat estany de Baciver, al peu del Cap de Vaquèria i el Tuc de la Llança. Un cop visitat seguim superant rampes molt fortes seguint pistes d’esquí fins que tornem a sortir en vistes al Plan de Beret que veiem molt ensotat a la nostra esquerra. Passem a tocar dels aiguamolls del Clot de Blanhiuar i baixem a creuar el riuet de Molist abans d’iniciar la dura pujada, per pista, fins el Còth de Marimanha. La darrera rampa és excepcionalment dreta i dura. Un cop al coll per una bona pista arribem al Cap deth Dossau (2516 m.) que és el punt més alt de la ruta. És un cim on hi arriba un telecadira i és molt humanitzat però les vistes són molt extenses. Refem la pista fins el Còth de Marimanha i iniciem una deliciosa baixada d’uns tres quilòmetres per unes extenses zones de pastura amb alguns trams de corriol i d’altres sense camí. És un indret molt solitari però alhora molt bonic. Finalment arribem a la petita cabana de Marimanha, força ben conservada. Està situada a la pleta del mateix nom i bastant a prop del riu al que hi arribem sense cap dificultat i que es travessa a gual. Passat el riu ja trobem un ben marcat corriol que va baixant paral·lel al riu i que poc a poc es va endinsant a una magnífica avetosa fins arribar a enllaçar amb la pista de Bonabé a l’indret del pònt de Marimanha, lloc fronterer entre l’Aran i el Pallars Sobirà. Seguim la pista en direcció a ponent i en poca estona arribem al santuari de Montgarri on tenim la possibilitat de fer un avituallament. Acabem la ruta seguint la pista de la vora esquerra del riu Noguera Pallaresa, travessem el Plan de Beret seguit les fites del circuit de btt i arribem de nou a l’aparcament d’Orri. Una bona ruta que combina indrets molt coneguts amb d’altres que són força salvatges i corprenedors.