El Baridà: Mussa-Estanys de la Pera-Cap del Rec

Alçada màxima de la ruta:

2.357 metres

Descripció breu:

El Baridà és una subcomarca a cavall de l’Alt Urgell a ponent i la Cerdanya a llevant. El municipi de Montellà i Martinet és el més important d’aquesta contrada i inclou petits poblets com és el cas de Mussa o Músser que serà el nostre punt de sortida. Comencem a pedalar per un camí empedrat que ens porta prop del curiós indret de Roca Viva, una propietat particular en que s’han esculpit figures sobre les roques de granet. Prop d’aquest lloc arribem al mirador del Roc de l’Àliga amb un antic búnquer al seu cim. Gran panoràmica del murallam nord de la Serra del Cadí. Refem el camí fins al coll de Roca Viva i iniciem un bonic sender que ens porta fins a l’amagada ermita romànica de Sant Joan de Sobeig. Continuem seguint el sender, creuem el Torrent de Sant Joan i aviat arribem a una pista secundària que ens porta prop del mas de Cassanet de Dalt i tot seguit a l’enlairat poble d’Aristot, molt ben conservat i amb grans panoràmiques cap el Cadí i la clotada del Pont de Bar. A partir d’aquí iniciem una llarga pujada per una pista en força bon estat que pel bosc de la Peguera ens puja fins el Coll de Queralt i el Coll de Dalt. Gaudim d’unes bones panoràmiques de l’allargada Serra de la Carbassa. Ara fem un ràpid descens fins a Prat Miró on trobem la pista que puja cap el Pas de la Pera i baixa fins els plans de Les Pollineres amb un refugi i amb una àrea de pic-nic. Iniciem la darrera pujada fins el refugi dels Estanys de la Pera. Ambient d’alta muntanya. Passem a tocar les aigües de l’estany de baix i fent varies marrades de la pista arribem al refugi. En èpoques estiuenques roman obert i amb servei d’avituallament. Estem al peu del port de Perafita, un important pas cap a Andorra. Refem el camí fins arribar de nou a l’indret de Les Pollineres i ara per una planera pista ens atensem al refugi del Pradell. Estem seguint les pistes d’esquí nòrdic de l’estació de Lles. Arribem al refugi del Cap del Rec per l’antiga pista, que transcorre per l’interior d’un bonic bosc de pi negre. Per darrere els edificis busquem l’inici del sender que ens ha de baixar al Prat de la Cot. Al principi és força perdedor però quan el trobes és molt marcat i fàcil de seguir. Abans d’arribar a aquest prat ens hem trobat amb un cabalós rierol que ens ha dificultat una mica el seu creuament. Un cop superat aquest petit escull per una bona pista arribem al costat de les instal·lacions d’un càmping al costat de la carretera d’accés a Cap del Rec. Aviat la deixem per fer una drecera però aviat la retrobem. La seguim durant 1 quilòmetre i abans d’arribar a Lles ens desviem per anar cap a les runes de Sant Cosme on trobem el camí que comunica Lles amb Aransa. El seguim en baixada i arribem a l’entrada d’aquest poble. Ho aprofitem per fer-hi una aturada i refer forces en un hostal força acollidor. Un cop ben descansats per una pista secundària baixem cap a Mussa sense cap dificultat. És una ruta llarga però que no presenta cap dificultat tècnica tret del fort desnivell que cal superar. Molt aconsellable per les bones i variades panoràmiques que es gaudeixen al llarg de la ruta.